Sök:

Sökresultat:

311 Uppsatser om Lindrig intellektuell funktionsnedsättning - Sida 1 av 21

Musiken skapar en bro mellan mÀnniskor : en intervjustudie med personal inom Daglig Verksamhet

Studien a?r en underso?kning om hur personal beskriver musikverksamheten i den omsorgsgren som erbjuder sysselsa?ttning fo?r personer med grav till lindrig intel- lektuell funktionsnedsa?ttning. Studien so?ker ocksa? svar pa? vilka reflektioner per- sonalen har kring musikverksamhet. Uppsatsens problemomra?de uppsta?r i ska?r- ningspunkten mellan det praktiska, vardagliga arbetet med musikanva?ndning i mo?tet med personer med intellektuell funktionsnedsa?ttning och uppsatsens pro- blemomra?de utifra?n det musikterapeutiska a?mnesomra?dets teori och tilla?mpning.Studien har den kvalitativa forskningsintervjun som metod.

"SÄ lÀnge du har en LSS insats sÄ lever du efter ett regelverk. Hur ska du dÄ kunna bli integrerad i samhÀllet?" : En kvalitativ studie om hur chefer och medarbetare uppfattar att omsorgen för unga vuxna med lindrig intellektuell funktionsnedsÀttning fung

Syftet var att undersöka hur chefer och medarbetare upplever att stödet Àr anpassat för att hjÀlpa unga vuxna med lindrig intellektuell funktionsnedsÀttning, samt om det behöver förbÀttras för framtiden. Det genomfördes med kvalitativ ansats dÀr tvÄ chefer och tvÄ omsorgsassistenter intervjuades med stöd av en intervjuguide. Intervjuguiden tÀckte de fyra teman normalisering, identitet, utanförskap och socialt tillhörighet. Resultatet analyserades via en induktiv tematiserings metod och via teorierna KASAM och empowerment. Det mest framtrÀdande resultatet var att informanterna Àr ense om att stödet har brister och inte Àr anpassat till den valda mÄlgruppen, speciellt nÀr det kommer till sjÀlvbestÀmmande, familjebildning och arbetsmarknaden..

Att förstÄ och uppleva hÀlsa - En kvalitativ studie av personer med lindrig intellektuell funktionsnedsÀttning

Syfte: Föreliggande studie syftar till att undersöka hur vuxna personer som har lindrig intellektuell funktionsnedsÀttning beskriver sin förstÄelse och upplevelse av hÀlsa. Vad lÀgger de sjÀlva in i begreppet hÀlsa och hur fÄr de sedan in hÀlsoperspektiv i sin vardag. Intresset ligger Àven i att kunna beskriva vad det finns för positiva och negativa faktorer som de upplever pÄverkar deras upplevelse av hÀlsa. FrÄgestÀllningar: ? Vilken betydelse har hÀlsan enligt vuxna personer med lindrig intellektuell funktionsnedsÀttning? ? Finns det nÄgot som de tycker Àr viktigt för att de ska kunna mÄ bra? ? Har de fÄtt lÀra sig nÄgot om vad man sjÀlv kan göra för att mÄ bra? Metod: Den kvalitativa ansatsen Àr huvudmetod och det fenomenologiska tankesÀttet har anvÀnts.

Musik tillsammans med personer med grav intellektuell funktionsnedsÀttning - personals perspektiv

Det finns idag inte mycket forskning na?r det ga?ller personer med grav intellektuell funk- tionsnedsa?ttning, inte i samband med musik och framfo?rallt inte ur ett aktivitetsper- spektiv. Jag har inte studerat den medicinska forskningen utan ha?llit mig till den forsk- ning som riktar sig mot livskvalitet och livsvillkor fo?r dessa personer. Den forskning som riktar sig mot personer med grav intellektuell funktionsnedsa?ttning har till stor del musikterapeutiska perspektiv.Syftet med denna uppsats a?r att fo?rsta? aktiviteten musik tillsammans med personer med grav utvecklingssto?rning.

Kommunikation med musik och tecken : en experimentell studie med vuxna om inlÀrning av Tecken som AKK med stöd av musik

Denna studie underso?ker, via ett experiment, om musik sto?djer inla?rning av Teck- en som Alternativ och/eller Kompletterande Kommunikation. Ma?nniskor kom- municerar pa? olika sa?tt och musik kan vara motivation fo?r la?rande. I Fo?renta Nat- ionernas Konvention om ra?ttigheter fo?r ma?nniskor med funktionsnedsa?ttning sta?r det om ra?tten till kommunikation.

"Som vilka förÀldrar som helst" : En kvalitativ fokusgruppsstudie om förÀldrar som har en lindrig utvecklingsstörning och deras barn - utifrÄn socialsekreterares beskrivningar

Synen pÄ förÀldrar med lindrig utvecklingsstörning har förÀndrats över tid. Den utveckling som skett har lett till att normaliseringsprincipen förutsÀtts gÀlla nÀr mÀnniskor med lindrig utvecklingsstörning blir förÀldrar. Syftet med vÄr uppsats var att undersöka hur socialsekreterare förstÄr och arbetar med förÀldrar som har en lindrig utvecklingsstörning dÀr de misstÀnker att deras barn far illa. Vi har genomfört en kvalitativ studie i form av en fokusgruppsintervju med fem socialsekreterare som arbetar med utredning av barn. Resultatet visade pÄ att socialsekreterarna upplever att förÀldrar med lindrig utvecklingsstörning har vissa svÄrigheter i sin förÀldraförmÄga - som vilka förÀldrar som helst.

Erfarenheter och uppfattningar vid övergÄng till- samt de första Ären av daglig verksamhet utifrÄn unga vuxna med funktionsnedsÀttning : En kvalitativ studie om bemötande och delaktighet

Introduktion: Personer med funktionsnedsÀttning betraktas ofta som vÄrd och omsorgstagare och inte som medborgare med samma rÀttigheter som alla andra. Bemötandet mot personer med funktionsnedsÀttning beskrivs ofta vara bristfÀlligt och de tillfrÄgas sÀllan om vad de sjÀlva vill. Att ha ett arbete Àr en viktig del av livet och för personer som pÄ grund av funktionsnedsÀttning ej klarar av arbete inom den öppna arbetsmarknaden, finns daglig verksamhet. Syfte: Att beskriva unga vuxna personer med lindrig intellektuell funktionsnedsÀttnings erfarenheter och uppfattningar om bemötande och delaktighet, nÀr det gÀller övergÄng till samt första Ären av daglig verksamhet. Metod: Data samlades in utifrÄn intervjuer med 14 personer med lindrig intellektuell funktionsnedsÀttning mellan 21 och 23 Är och som befann sig inom olika typer av daglig verksamhet.

Att ligga som förÀldrarna bÀddar : En kvantitativ studie om ungdomars sexuella handlingsutrymme

SammanfattningDenna studie avser att undersöka ungdomars sexuella handlingsutrymme. Syftet Àr att studera om det sexuella handlingsutrymmet uppfattas olika nÀr det gÀller ungdomar med, respektive utan, en lindrig intellektuell funktionsnedsÀttning. I analysen har sÀrskild hÀnsyn tagits till tre bakgrundsfaktorer; ungdomars kön, förÀldrars födelseland samt förÀldrars religiositet. Definitionen av det sexuella handlingsutrymmet bygger pÄ den unges uppfattning om vÄrdnadshavarens restriktioner gentemot den unge inom fyra omrÄden; restriktioner i skolan och pÄ fritiden, begrÀnsningar i heterosexuella förÀktenskapliga relationer, begrÀnsningar i val av framtida Àktenskapspartner samt begrÀnsningar i sexuella relationer innan Àktenskap.Studien bygger pÄ en sekundÀranalys av kvantitativt datamaterial hÀmtat frÄn tvÄ tidigare studier, Schlytter m.fl. (2009) samt Davidian m.fl.

?SÄna som mig fÄr inte du tag pÄ? : -Vilka faktorer Àr viktiga för att personer med intellektuell funktionsnedsÀttning ska erhÄlla en anstÀllning pÄ den öppna arbetsmarknaden?

Syftet med denna studie var att undersöka vilka faktorer som Àr betydelsefulla för att stödja personer med intellektuell funktionsnedsÀttning i att erhÄlla anstÀllning. Fem personal som stödjer personer med intellektuell funktionsnedsÀttning i processen att erhÄlla anstÀllning samt fyra personer som tar emot stöd avseende detta har intervjuats. Materialet har bearbetats utifrÄn en induktiv tematisk analysmetod med empowerment som teoretisk ansats. Huvudresultatet visade att det var viktigt att genomföra individuellt anpassad kartlÀggning samt stödja utifrÄn motivation. Handledaren bör arbeta med inkludering, ta parti för personer med intellektuell funktionsnedsÀttning, utveckla personens förmÄgor och sjÀlvmedvetenhet.

Funktionella sidoskillnader hos ungdomar med lindrig utvecklingsstörning

Studiens huvudsyfte Àr att undersöka förekomsten och graden avfunktionella sidoskillnader hos ungdomar med diagnosen lindrigidiopatisk utvecklingsstörning. Tidigare forskning indikerar attpersoner med utvecklingsstörning i större omfattning uppvisar enatypisk lateralitet, samt ökad förekomst av otydlig sidopreferens.Sidoskillnader undersöktes avseende sensomotorisk förmÄga,visuell uppmÀrksamhet och sprÄkprocessande. De fyra ungdomarnamed lindrig utvecklingsstörning jÀmfördes med fyra typisktutvecklade ungdomar, matchade med avseende pÄ kön,handpreferens och Älder. Deltagarna genomförde finmotoriskauppgifter, test av visuell uppmÀrksamhet, sprÄkprocessande samt besvarade frÄgor om sidopreferens. Resultaten visar inga avgörande sidoskillnader mellan grupperna, i motsats till tidigare forskning.

Att utvecklas genom arbetsminnestrÀning

Under mina första Är som obehörig lÀrare har jag arbetat med en elev med lindrig utvecklingsstörning. Eleven har genom sin lindriga utvecklingsstörning svÄrt att ta emot lÀngre instruktioner, hamnar eleven i nya situationer blir eleven stressad och eftersom eleven genomför sina uppgifter med stor noggrannhet hamnar eleven efter med skolarbetet. Syftet med studien var att se hur en elev som har lindrig utvecklingsstörning utvecklas genom att trÀna med ett arbetsminnestrÀningsprogram som heter Robomemo och hur resultaten kan sÀttas i ett integreringsperspektiv. Resultatet visade att eleven hade en stor utveckling bÄde om jÀmförelsen sker utifrÄn medelindexutvecklingen samt utifrÄn sitt eget startindex. Slutsatserna som kunde dras utifrÄn studiens resultat var kopplingen mellan arbetsminnet och möjligheten till inlÀrning Àr tydlig och att arbetsminnestrÀning kan ha en mycket positiv pÄverkan pÄ elever med lindrig utvecklingsstörning som Àr integrerade.

KartlÀggning av musikrelaterade förmÄgor hos personer med grav intellektuell funktionsnedsÀttning : musikterapeutisk metodutveckling

Musikterapeutisk metodutveckling, av Linn Johnels a?r en studie inom ramen fo?r Magisterprogrammet i musikpedagogik med profil musik- terapi vid Kungliga Musikho?gskolan i Stockholm.Syftet med uppsatsen var att ta fram och utva?rdera ett instrument fo?r att kartla?gga olika musikrelaterade fo?rma?gor hos individer med grav intellektuell funktions- nedsa?ttning. Detta a?r en eftersatt grupp i musikterapeutisk forskning, trots att det finns indikationer pa? att musik kan fungera som ett viktigt medel fo?r kommuni- kation, ka?nslouttryck och socialt samspel. Uppsatsen tar sin utga?ngspunkt fra?mst i den biologisk-dynamiska utvecklingspsykologiska inriktningen av musikterapi.

Information och stöd till kvinnor med lindrig utvecklingsstörning före, under och efter graviditet i BollnÀs kommun.

Syftet med denna studie var att utifrÄn en fiktiv fallbeskrivning undersöka vilken information och vilket stöd ensamlevande kvinnor som har en lindrig utvecklingsstörning fÄr före, under och efter en graviditet i BollnÀs kommun. Vi intervjuade fyra olika verksamheter som kommer i kontakt med dessa kvinnor och vi anvÀnde oss av en halvstrukturerad kvalitativ intervjuform. Resultatet av studien visade att den förberedande och förebyggande informationen till kvinnor med lindrig utvecklingsstörning som Ànnu inte blivit gravida Àr knapphÀndiga hos alla de intervjuade verksamheterna. Under graviditet erbjuder ett par av verksamheterna kvinnorna stöd i form av samtal och praktisk förÀldrautbildning. NÀr barnet Àr fött finns till exempel olika typer av stödinsatser som beviljas av SocialtjÀnsten och stödet skrÀddarsys efter behov och problematik.

Oavsiktlig lindrig hypotermi under operativa ingrepp : En litteraturstudie

Oavsiktlig lindrig hypotermi förekommer hos upp till 60 % av de patienter som genomgÄr en operation. HjÀrnans förmÄga att reglera kroppstemperaturen under ett operativt ingrepp pÄverkas av lÀkemedel som ges under anestesi. De ÄtgÀrder som vidtas innan och under operationen för att minska temperatursÀnkning Àr ofta otillrÀckliga och behöver förbÀttras. Idag finns fÄ rutiner för hur oavsiktlig lindrig hypotermi skall undvikas för att minska det lidande som kan uppstÄ dÄ patienten oavsiktligt utsÀtts för avkylning perioperativt. Syftet med studien var att pÄvisa de risker och effekter som uppstÄr i samband med oavsiktlig lindrig hypotermi perioperativt, samt att belysa framkomna skyddande faktorer.

Oavsiktlig lindrig hypotermi under operativa ingrepp - En litteraturstudie

Oavsiktlig lindrig hypotermi förekommer hos upp till 60 % av de patienter som genomgÄr en operation. HjÀrnans förmÄga att reglera kroppstemperaturen under ett operativt ingrepp pÄverkas av lÀkemedel som ges under anestesi. De ÄtgÀrder som vidtas innan och under operationen för att minska temperatursÀnkning Àr ofta otillrÀckliga och behöver förbÀttras. Idag finns fÄ rutiner för hur oavsiktlig lindrig hypotermi skall undvikas för att minska det lidande som kan uppstÄ dÄ patienten oavsiktligt utsÀtts för avkylning perioperativt. Syftet med studien var att pÄvisa de risker och effekter som uppstÄr i samband med oavsiktlig lindrig hypotermi perioperativt, samt att belysa framkomna skyddande faktorer.

1 NĂ€sta sida ->